Siirry suoraan sisältöön

Rajatieto, kuolema ja kiinnostus kiellettyyn

Kolmen maailman risteyskohdassa

Yhä useampi matkailija suuntaa kulkunsa paikkoihin, joita perinteiset turistioppaat harvoin mainitsevat. Siellä, missä historia on haudattu paksujen betoniseinien taakse, mihin kuolema on jättänyt jälkensä tai missä virallinen totuus loppuu ja rajatieto alkaa. Taustalla on ihmisen tarve ymmärtää, kokea ja haastaa.

Makaaberit aiheet ovat nousseet populaarikulttuurin ilmiöksi, jossa synkkä matkailu, urbaani löytöretkeily ja true crime kietoutuvat toisiinsa ja liukuvat välillä myös rajatiedon maailmaan. Kolme näennäisesti erillistä, mutta pohjimmiltaan yhteneväistä polkua johtavat paikkoihin, jotka herättävät kysymyksiä enemmän kuin tarjoavat vastauksia.

Hylätty ja kielletty houkuttelevat

Kukaan ei eksy sattumalta suljettuun mielisairaalaan tai entiseen sotilastukikohtaan. Urbex, eli urban exploration, on harrastus, jossa etsitään ja tutkitaan paikkoja, joihin pääsy on usein rajoitettua tai täysin estetty. Se vaatii salapoliisityötä, paikan tuntemusta ja joskus myös lain rajojen venyttämistä. Mikä saa ihmiset kulkemaan kohti sortuneita lattioita ja lukittuja rautaportteja?

Vastaus löytyy osittain samasta paikasta, jonne synkät matkailijat tallentavat matkoillaan koetun ahdistuksen, innostuksen ja melankolisen haikeuden ja jossa true crime -fanit pyörittelevät rikospaikka-analyysejaan. Pohjalla on kiinnostus siihen, mitä ”normaalin” pinnan alla tapahtuu. Mihin kaikkeen ihminen kykenee? Miten ja miksi pimeys syntyy?

Rajatiedon varjossa

Toisinaan synkkyys ei rajoitu vain historiallisten tapahtumien ymmärtämiseen. Joillekin kiinnostus johtaa pidemmälle, kohti yliluonnollista ja selittämätöntä. Rajatiedon kenttä käsittää esimerkiksi vanhoihin rakennuksiin liitetyt kummitustarinat ja paranormaalin tutkinnan.

Tällaiset paikat, kuten hylätyt kartanot, entiset vankilat ja ikivanhat linnat eivät ole vain fyysisiä rakennuksia, vaan myös symbolisia rajapintoja. Niiden pimeillä käytävillä häilyy elämän ja kuoleman, tunnetun ja tuntemattoman välinen raja.

Synkän matkailun ja urbaanin tutkimusmatkailun kenttä ei siis rajaudu tiukkojen historiallisten raamien sisään, vaan kohteissa vierailu voi tarkoittaa myös tilan antamista paranormaaleille ilmiöille. Uskoi aiheeseen tai ei. Tämä tapa tutkia maailmaa on monitasoinen verkko, joka kutoutuu historian, psykologian ja mystiikan ympärille. Se tarjoaa kurkistuksen varjoihin ja myös oman mielen pimeämpiin sopukoihin.

Tarve ymmärtää – vai tarve tuntea?

Miksi me sitten hakeudumme hylättyihin, ahdistaviin ja jopa pelottaviin kohteisiin? Kysymys ei ole pelkästä uteliaisuudesta tai shokkiefektistä. Usein taustalla on vilpitön halu ymmärtää historiaa, kunnioittaa menetettyjä ja kohdata omia pelkoja. Samalla se on keino tuntea olevansa elossa, olla hereillä ja läsnä hetkessä.

Vaikka yhteiskunta varoittaa, sensuroi ja toisinaan jopa kieltää, nämä ilmiöt eivät katoa. Ne muuntuvat, siirtyvät uusiin muotoihin ja jatkavat vetovoimaansa. Urbaanin löytöretkeilijän jättämissä jalanjäljissä, rikostutkinnan yksityiskohdissa ja kutkuttavien kummitustarinoiden kaiuissa häilyy ihmismielen ikuinen kysymys: mitä jää jäljelle, kun valot sammuu?


Dark Tourist – Tutkimusmatkoja pimeyteen

1 kommentti artikkeliin “Rajatieto, kuolema ja kiinnostus kiellettyyn”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *